آخرین مطالب

پراید 35 میلیونی هم زیان‌ده است

خودرو ارزان نمی‌شود خودرو

خودرو ارزان نمی‌شود

  بزرگنمایی:

مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملاً کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.

به گزارش خریدار، سعید مدنی با تأکید بر تغییرات منطقی قیمت توسط خودروسازان، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری در عین حال که ضربات سنگینی بر پیکره صنعت خودروسازی وارد کرده موجب افزایش غیر منطقی قیمت ها نیز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو کنترل قیمت ها در این حوزه را بدون نتیجه دانست و تسنیم گفت: کنترل قیمت هرگز موجب کاهش قیمت نخواهد شد. طی سال های گذشته و بر اساس برخی سیاست ها قیمت خودرو پایین نگاه داشته شده که این امر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول نیز کاهش یافته وخودروسازان برای تامین مالی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی شده اند که این مسئله هزینه های سربار را افزایش داده و بعد از مدتی به صورت انفجاری بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.

پراید 35میلیون تومانی هم زیان ده است

وی افزود: بر اساس یک گزارش رسمی اگر از سال 80 به صورت متوسط سالی 6.5 درصد افزایش قیمت در مقایسه با تورمهای 25 تا 35 درصدی سالهای اخیر در حوزه خودروسازان اعمال می شد، امروز خودرویی مانند پراید بدون هرگونه تنش و با سودی مناسب با قیمت 23 الی 24 میلیون تومان به فروش می رسید، در صورتی که اگر قیمت همین خودرو را امروز به 35 میلیون تومان برسانیم باز هم احتمال زیان دهی در سایپا وجود دارد.

مدنی افزایش 6.5 درصدی قیمت خودرو در صورت اجرا را عامل جذب نقدینگی در حدود 16 هزار میلیارد تومان توسط خودروسازان در هر سال دانست و گفت: در صورت اجرای این فرمول از سال 80 تا امروز مشتریان پول‌های سرگردان خود را در این حوزه سرمایه گذاری می‌کردند و قادر بودند بر اساس پیش بینی افزایش قیمت سالیانه خریدهای خود را بدون دغدغه انجام دهند و در کنار آن دو خودروساز داخلی ما  نیز می‌توانستند به اندازه تسهیلاتی که از بانکها دریافت کرده بودند جذب نقدینگی داشته باشند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا

مدیرعامل اسبق سایپا افزود: متأسفانه با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمی‌دهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت 24 میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت 35 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.

پراید 100 درصد داخلی است؟

این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تلاش فوری دولت در تعدیل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: خودروسازان امروز قطعات مورد نیاز خود را به جای دلار 3000 تومانی با ارز 9000 تومانی خریداری می‌کنند و یک خودرویی مانند پراید که مدعی هستیم صد در صد داخلی سازی شده است با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود  1500 دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهادههای تولید، مبلغ 9 میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت می‌کنند و می توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازان قطعات خود را به 3 برابر قیمت خریداری می کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: ابتدا باید مسئله قیمت ریشه ای حل شود و به نظر بنده بهترین راه حل رفتن قیمت خودرو به حاشیه بازار است که اگر این کار صورت پذیرد خود به خود قیمت خودرو بالانس خواهد شد. حاشیه بازار اگر خیلی بالا باشد هرکسی قادر به خرید نخواهد بود و خودروساز نمی تواند ظرفیت خود را کاهش داده و می بایست با همان ظرفیت به تولید خود ادامه دهد و ملزم به کاهش قیمت خواهد بود.

کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن وجود ندارد

مدنی افزود: هیچ کجای دنیا با افزایش بهره وری نتوانسته اند قیمت تمام شده را  بیشتر از 3 تا 4 درصد پایین بیاورند. براساس تحقیقات صورت پذیرفته با توجه به بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملا کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد و چنانچه خودروسازان بخواهند کاهش قیمت داشته باشند می بایست در انتظار ایجاد ثبات اقتصادی مناسب باشند. اما چنانچه خودروسازان نخواهند از راه حاشیه بازار وارد شوند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان می تواند در دوره های سه ماهه و شش ماهه قیمت ها را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مناسب برای خودروسازان موجبات ادامه حیات آنها را مهیا سازد.

وی با اشاره به تحریم های مجدد آمریکا بر علیه صنعت خودرو و لزوم تلاش شبانه روزی در جهت خروج از بحران گفت: بهترین راه حل برای پیشبرد اهداف خودروسازان تمرکز بر ساخت پلتفرم های داخلی در جهت کاستن وابستگی به خارج است. زیرا تولید خودرو با پلتفرم های ساخت داخل مانند SP100، کوئیک یا ساینا در گروه سایپا موجب شده که بتوانیم به سهولت با هر قطعه سازی در دنیا ارتباط کاری برقرار کنیم. لذا باید در این شرایط بحرانی صرفا به سمت قطعه سازانی برویم که منافع کمتری در امریکا دارند و کمتر هم تحت فشار تحریم قرار می گیرند که از این طریق قادر خواهیم بود ضربه پذیری تولید خودرو را کاهش دهیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

دورخیز بانک صادرات ایران برای «جهش بزرگ»

کسب رتبه یک توانگری شرکت بیمه "ما" از بیمه مرکزی ج.ا.ا

ارایه پیشنهادات سیاستی پیرامون رونق تولید از سوی شورای گفت و گو تا نیمه اردیبهشت

توضیح درخصوص عدم به روزرسانی اطلاعات گیرندگان ارز وارداتی

به روزرسانی فهرست دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی

دستورالعمل عملیات بازار باز

افزایش 48 درصدی تولید مجتمع فسفات اسفوردی

احداث سازه آبگیر و شیرین سازی آب در منطقه پارسیان؛ اشتغالزایی 600 نفری پروژه های جدید

صنعت فولاد همزمان با توسعه به فکر مسائل زیست محیطی نیز بوده است

بازدید معصومه ابتکار ، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از غرفه ذوب اهن اصفهان

حجم فعالیت ذوب آهن اصفهان در خصوص مباحث زیست محیطی چشم گیر و در خور توجه است

کمک های اهدایی مردم خیر نزد بانک رفاه به 46 میلیارد ریال رسید

بخشنامه جدید تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به شعب بانک مسکن ابلاغ شد

ارائه خدمات ارزی به تعاون گران و فعالان اقتصادی

تامین سرمایه در گردش، ضامن تقویت تولید

تشریح عملکرد بانک ملی ایران در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی

«حساب حامی گندم» خدمتی جدید از بانک کشاورزی برای گندم کاران

نرخ حق الوکاله بانک رفاه کارگران در سال 98 اعلام شد

حمایت از هنر 800 ساله دارایی‌بافی توسط بانک سامان

اهتمام شبکه بانکی برای رفع نیازهای ضروری و کمک به عادی سازی زندگی مردم

قدردانی بیمه پاسارگاد از اقدامات بیمه گذار خسارت دیده

پرداخت همزمان تسهیلات حمایتی به اشخاص و سرمایه در گردش به صنایع در مناطق سیل‌زده

نظام بانکی در کنار دولت و مردم برای حمایت از رونق تولید است

کمک 150 میلیارد ریالی همراه اول به سیل زدگان

برنامه ایمیدرو برای ورود به زنجیره تأمین فلزات صنایع پیشرفته

راه‌اندازی سرویس رمز اول و دوم یکبار مصرف کارت در بانک ایران زمین

نخستین فروش فوری تنظیم بازار ایران خودرو در سال98 از فردا آغاز می شود

تغییر استراتژی سایپا در افزایش تولید و تنوع محصولات

پست‌بانک مأموریت مهم خدمت‌رسانی به اقشار محروم جامعه را به بهترین نحو انجام‌می‌دهد

بانک پاسارگاد با تمام توان در مناطق سیل‌زده امدادرسانی خواهد کرد

افزایش سرمایه بیمه ‌آسیا

بازدید مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت از مناطق سیل زده استان خوزستان

بانک مرکزی هیچگاه درخواستی برای وام به صندوق بین المللی پول ارائه نکرده است

کارمزدهای نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی حداقل می شود

پرداخت یک میلیون فقره تسهیلات رفع نیازهای اساسی خانوار توسط بانک ملی ایران در سال 97

​«وبصادر» به تراز مثبت رسید

بانک توسعه صادرات برای "رونق تولید" عزم جدی دارد

ارسال چهارمین مرحله کمکهای غیرنقدی بانک توسعه تعاون به سیل زدگان استانهای لرستان و خوزستان

ظرفیت صدور گواهی سپرده سکه طلا در بانک سامان افزایش یافت

31 هزار میلیارد ریال از سوی این بانک برای تأمین مالی صنایع اصفهان پرداخت شده است

گزارش تسهیلات اعطایی سال 1397 بانک رفاه اعلام شد

رشد 54 درصدی تولید در مجتمع فولاد سبا

در سال «رونق تولید» مسئولیت تولیدکنندگان و به ویژه فولاد مبارکه سنگین تر است

تولید بیش از 43 درصد آهن اسفنجی کشور در گروه فولاد مبارکه

مهار پساب فاضلاب شرق اهواز توسط نیروهای اعزامی آبفا اصفهان

چادرملو همواره در کنار مصیبت دیدگان بوده و هست

بازدید مدیر عامل بانک کشاورزی از بزرگترین پروژه تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری کشور

اعطای تسهیلات بانک توسعه صادرات شعبه میرداماد برای احداث واحدهای پتروشیمی، نیروگاه برق و بیمارستان

چرا کاری می‌کنیم بخش خصوصی مخفی زندگی کند یا از ایران برود؟

کمک 30 میلیارد ریالی بانک مهر اقتصاد به هموطنان سیل زده