آخرین مطالب

پراید 35 میلیونی هم زیان‌ده است

خودرو ارزان نمی‌شود خودرو

خودرو ارزان نمی‌شود

  بزرگنمایی:

مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملاً کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.

به گزارش خریدار، سعید مدنی با تأکید بر تغییرات منطقی قیمت توسط خودروسازان، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری در عین حال که ضربات سنگینی بر پیکره صنعت خودروسازی وارد کرده موجب افزایش غیر منطقی قیمت ها نیز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو کنترل قیمت ها در این حوزه را بدون نتیجه دانست و تسنیم گفت: کنترل قیمت هرگز موجب کاهش قیمت نخواهد شد. طی سال های گذشته و بر اساس برخی سیاست ها قیمت خودرو پایین نگاه داشته شده که این امر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول نیز کاهش یافته وخودروسازان برای تامین مالی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی شده اند که این مسئله هزینه های سربار را افزایش داده و بعد از مدتی به صورت انفجاری بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.

پراید 35میلیون تومانی هم زیان ده است

وی افزود: بر اساس یک گزارش رسمی اگر از سال 80 به صورت متوسط سالی 6.5 درصد افزایش قیمت در مقایسه با تورمهای 25 تا 35 درصدی سالهای اخیر در حوزه خودروسازان اعمال می شد، امروز خودرویی مانند پراید بدون هرگونه تنش و با سودی مناسب با قیمت 23 الی 24 میلیون تومان به فروش می رسید، در صورتی که اگر قیمت همین خودرو را امروز به 35 میلیون تومان برسانیم باز هم احتمال زیان دهی در سایپا وجود دارد.

مدنی افزایش 6.5 درصدی قیمت خودرو در صورت اجرا را عامل جذب نقدینگی در حدود 16 هزار میلیارد تومان توسط خودروسازان در هر سال دانست و گفت: در صورت اجرای این فرمول از سال 80 تا امروز مشتریان پول‌های سرگردان خود را در این حوزه سرمایه گذاری می‌کردند و قادر بودند بر اساس پیش بینی افزایش قیمت سالیانه خریدهای خود را بدون دغدغه انجام دهند و در کنار آن دو خودروساز داخلی ما  نیز می‌توانستند به اندازه تسهیلاتی که از بانکها دریافت کرده بودند جذب نقدینگی داشته باشند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا

مدیرعامل اسبق سایپا افزود: متأسفانه با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمی‌دهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت 24 میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت 35 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.

پراید 100 درصد داخلی است؟

این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تلاش فوری دولت در تعدیل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: خودروسازان امروز قطعات مورد نیاز خود را به جای دلار 3000 تومانی با ارز 9000 تومانی خریداری می‌کنند و یک خودرویی مانند پراید که مدعی هستیم صد در صد داخلی سازی شده است با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود  1500 دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهادههای تولید، مبلغ 9 میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت می‌کنند و می توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازان قطعات خود را به 3 برابر قیمت خریداری می کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: ابتدا باید مسئله قیمت ریشه ای حل شود و به نظر بنده بهترین راه حل رفتن قیمت خودرو به حاشیه بازار است که اگر این کار صورت پذیرد خود به خود قیمت خودرو بالانس خواهد شد. حاشیه بازار اگر خیلی بالا باشد هرکسی قادر به خرید نخواهد بود و خودروساز نمی تواند ظرفیت خود را کاهش داده و می بایست با همان ظرفیت به تولید خود ادامه دهد و ملزم به کاهش قیمت خواهد بود.

کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن وجود ندارد

مدنی افزود: هیچ کجای دنیا با افزایش بهره وری نتوانسته اند قیمت تمام شده را  بیشتر از 3 تا 4 درصد پایین بیاورند. براساس تحقیقات صورت پذیرفته با توجه به بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملا کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد و چنانچه خودروسازان بخواهند کاهش قیمت داشته باشند می بایست در انتظار ایجاد ثبات اقتصادی مناسب باشند. اما چنانچه خودروسازان نخواهند از راه حاشیه بازار وارد شوند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان می تواند در دوره های سه ماهه و شش ماهه قیمت ها را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مناسب برای خودروسازان موجبات ادامه حیات آنها را مهیا سازد.

وی با اشاره به تحریم های مجدد آمریکا بر علیه صنعت خودرو و لزوم تلاش شبانه روزی در جهت خروج از بحران گفت: بهترین راه حل برای پیشبرد اهداف خودروسازان تمرکز بر ساخت پلتفرم های داخلی در جهت کاستن وابستگی به خارج است. زیرا تولید خودرو با پلتفرم های ساخت داخل مانند SP100، کوئیک یا ساینا در گروه سایپا موجب شده که بتوانیم به سهولت با هر قطعه سازی در دنیا ارتباط کاری برقرار کنیم. لذا باید در این شرایط بحرانی صرفا به سمت قطعه سازانی برویم که منافع کمتری در امریکا دارند و کمتر هم تحت فشار تحریم قرار می گیرند که از این طریق قادر خواهیم بود ضربه پذیری تولید خودرو را کاهش دهیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور برگزار شد

جزییات احداث نزدیک به پنج هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور

بیمه دانا بیش از 26 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد

سیزدهمین کنفرانس ملی کیفیت و بهره‌وری برگزار شد

رییس جمهور طرح های زنجیره فولاد در منطقه گل گهر را دوشنبه افتتاح می کند

آلومینیوم جاجرم،‌ آماده راه اندازی است

دولت چگونه به بخش عرضه مسکن ورود کند؟

عملکرد صندوق پس انداز مسکن علامت چیست؟

تسهیل در تضامین پرداخت وام های قرض الحسنه

حمایت ذوب آهن اصفهان از جشنواره سراسری صنایع دستی آیات

ارزش افزوده صادرات باید در داخل کشور و به چرخه اقتصاد برگردد

بسته های «رایگان» اینترنت در «دوشنبه سوری»‌ بهمن ماه

اهتمام ویژه بانک پارسیان برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کردستان

اهدای تجهیزات بیمارستانی توسط بانک ‌ایران زمین به زلزله‌زدگان کرمانشاه

حجم تسهیلات اعتباری استان کرمانشاه طی سال جاری بالغ بر1636 میلیارد ریال بوده است

جایزه بانکی به صادرکنندگان خوش قول

​١٠ هزار نفر در آزمون استخدامی بانک صادرات ایران شرکت کردند

امکان ثبت درخواست گواهی تمکن مالی در سامانه «بام»

پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، فرصت بزرگی برای خدمت رسانی است

شعبه تخصصی بانک – بیمه سامان افتتاح شد

برگزاری اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران

سومین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل برندهای برتر کشور

مجموعه هایی همچون گروه زر زینت کشور هستند

پیشرفت صنعت، مرهون روحیۀ انقلابی و خودباوری جوانان کشور است

افزایش 100 درصدی ظرفیت بارگیری و حمل ریلی کلاف گرم

سرفصل اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب، راهبرد ما در صنعت خودرو و گروه خودروسازی سایپا خواهد بود

اجرای طرح همراه با مشتریان در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران‌خودرو

پرداخت 3 هزار و 503 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان

دستاوردهای جدید بانک شهر رونمایی شد

رتبه برتر باشگاه مشتریان بانک ایران زمین در جشنواره وب و موبایل

کام کارکنان کشتیرانی شیرین شد

ارائه خدمات ویژه بیمه‌های ثالث و بدنه به دارندگان بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نوین

رونمایی از گردش‌کارت اعتباری بانک گردشگری

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ورزشی بانک‌پاسارگاد برگزار شد

وب‌سایت بانک‌پاسارگاد، به‌عنوان بهترین وب‌سایت در بخش بانک و بیمه انتخاب شد

سفر یک روزه مدیرعامل بانک کشاورزی برای کمک به توسعه استان کردستان

اعلام آمادگی شعبه تبریز بانک توسعه صادرات برای ارائه خدمات بانکی به شهرکهای صنعتی استان

بانک صادرات ایران در خصوص نرخ سود سپرده‌ها به بخشنامه‌های بانک مرکزی پایبند است

افتتاح دو طرح صنعتی با حمایت بانک ملی ایران در یزد

اعطای تسهیلات ارزان با شرایط آسان در بانک آینده

تفاهم‌نامه ایجاد 31 هتل در 31 استان کشور امضاء شد

آغاز همکاری مشترک «بنیاد ملی نخبگان» با بیمه سامان

وین کارت سامان، هم سود می‌دهد هم جایزه

قرعه کشی هشتواره پایانه‌های فروشگاهی بانک گردشگری

کارایی زیرساخت های الکترونیکی بانک کشاورزی بی نظیر و مطمئن است

دکتر فرحی: رشد سرانه منابع پست‌بانک‌ایران درسال جاری معادل 2برابر میانگین شبکه‌بانکی است

وزیراقتصاد: سهام عدالت را آزاد می کنیم تا هرکس خواست بفروشد

سازمان خصوصی سازی با دقت بسیار بالا از سود سهام عدالت مشمولان مراقبت و این سود را وصول می کند

بازدید از 5 طرح اقتصادی استان قم

رشد چشمکیر صادرات ایران به روسیه